söndag 29 juni 2008

Kväll i Shanghai

Ikväll for jag ner till floden mitt emot the Bund som är Shanghais historiska "paradgata". Där finns ett antal hus som byggdes under tidigt 1900-tal, när britter och fransoser styrde över staden.

Jag tog en serie bilder som jag skall försöka montera ihop till ett panarama vid någit lämpligt tillfälle. Nu har jag bara gjort ett fusk-panorama genom att beskära en av bilderna som visar ca 1/4 av hela bredden.

Jag fotade en serie, det tog en stund jag fick vänta för att låta båtar passera och så vidare. Jag tänkte passa på och ta en serie till för få en chans till att göra ett panorama. Sedan jag fotat en bild så slocknade all fasadbelysning hastigt och lustigt klockan 22. Då såg det ut så här i stället.

Medan jag plockade ihop mina grejor kom det en hemsk sak åkande mitt på floden.

Det var en enorm TV-skärm på en båt som visade någon form av reklam, snacka om att detta landet tagit till sig kommersialismens krafter med hull och hår. Det enda som saknades var kraftiga högtalare med ljudet till reklamen.

På vägen hem passerar jag ett hotell/restaurang med häftiga neonskyltar och fasadbelysning.

Inga kommentarer: