måndag 23 juni 2008

Däckproblem

Igår söndag så var det då dags för min "semester"-resa till Shanghai. Jag har försökt intala mej att jag skall åka på semester men det är svårt när jag vet att det inte blir semester förrän jag kommer hem. Resan har gått bra förutom ett par däckproblem. Det första däckproblemet uppträdde på Schiphol när vi efter en aningen sen ankomst från Stockhom rusar in i gaten. Jag brukar alltid kontrollera om det står något plan inne, har inte planet kommit in lär det bli försening. I vilket fall som helst det står en blå och fin jumbojet på rätt plats, men den har bara ett hjul i främre landningsstället. Det var dock inget större problem, det var två mekaniker som jobbade med ett hjulbyte.


Efter lite extra försening medan man lastade av bagaget för en passagerare som inte kunde åka med så kom vi iväg och kunde landa på Pudong Airport strax utanför Shanghai utan några intermesson. Från flygplatsen åkte vi magnetsvävartåget, maglev. Det tar ca 8 minuter att åka de tre milen från flygplatsen till Shanghai och tåget toppar ca 430 km/h. Toppar är rätt ord för det tar inte långs stund från det att maxfarten uppnåtts tills inbromsningen påbörjas. Självklart finns det en hastighetsmätare inne i tåget.


Från järnvägsstationen tar vi en taxi till hotellet, efter lite pyssel får vi in två av tre personer med väskor i en taxi. Efter några minuters åkning stannar taxin föraren hoppar ut och går runt bilen för att kolla något. Sedan är det bara att hoppa ur, det var punktering på ett bakhjul. Det är gott om taxibilar på gatorna så det tar inte ens en minut innan vi sitter i en ny taxi som utan vidare missöden kör oss till hotellet.

1 kommentar:

Moa sa...

Oh, det lät som om du hade lite missöden på vägen, men tur att det gick bra ändå! Så häftigt att tåget åker så snabbt...